Op basis van 172 Amazon reviews: 5/5
5/5

Ons verhaal

Ons verhaal
Yvon Bock CEO

Het verhaal achter Hegen

Wanneer je Yvon Bock ontmoet, is het eerste wat je opvalt haar vlammende rode haar. De vrolijke en jeugdige Yvon Bock ontwerpt, maakt en verkoopt babyflessen en kolfapparaten onder het merk Hegen, dat ze samen met haar echtgenoot Leon Bock oprichtte.

 

Yvon legt uit: “De naam Hegen komt deels van een Duits idioom, hegen und pflegen, dat zich losjes vertaalt in “waar je op jaagt, moet je cultiveren; wat je eet, moet je oogsten”. Het weerspiegelt ons geloof in het creëren van een positieve impact en bijdrage aan zowel onze klant- als de wereldwijde industrie in zijn geheel, in alles wat we doen.”

 

Yvon realiseerde een duurzaam design voor de babyflesjes, lang voordat duurzaamheid ‘hip’ werd. Yvon: “Om hygiënische redenen worden babyflessen meestal om de zes maanden gewisseld voor een nieuw exemplaar. Als je erover nadenkt, betekent dit dat je per baby elke zes maanden wel drie tot vier flessen of meer verbruikt. Dit is veel plastic afval. Ik wilde iets creëren waarop je kunt bouwen tijdens het leven, iets modulairs, net als Lego-speelgoed of Ikea-meubels.” De Hegen flesjes kun je na de zuigelingenperiode converteren naar een voedsel-opslagbakje, drinkbeker en nog veel meer. Op deze manier kun je de producten hergebruiken met een nieuw doel: cycle to cycle.

 

Borstvoedingsadvocate

Yvon: “Één van de belangrijkste principes van Hegen is “Hegen groeit mee met je kind”. Alle Hegen flessen zijn gemaakt met verwisselbare spenen, deksels en opzetstukken. Zo kun je met slechts één flesje kolven, bewaren én voeden. Zo converteert de soft square (of wat Yvon sqround noemt) vierkante fles door middel van een simpel afsluitdeksel naar een moedermelk opslagbakje, en door een kolfopzetstuk naar een hand- of elektrische kolf. Wanneer je kindje ouder is, kun je met verschillende accessoires de fles converteren tot drinkfles of snackbakje. De vierkante vorm van de fles is niet zomaar gekozen, deze maakt het comfortabeler voor baby’s om de fles vast te pakken en gemakkelijker te stapelen en op te slaan in de koelkast, keukenlades of luiertassen.

 

Omdat zij zelf een werkende moeder is, zijn dit soort elementen belangrijk voor Yvon, die zelf haar vier kinderen borstvoeding heeft gegeven (drie zonen en een dochter) die inmiddels 9 tot 15 jaar oud zijn. Yvon: “We moeten onze carrièredromen kunnen waarmaken, maar ook onze borstvoedingsreis kunnen verlengen.” Yvon ervoer een bijna-doodervaring na de geboorte van haar jongste kind via keizersnede. “In het ziekenhuisbed ving ik een weerspiegeling van mijn baby en mijzelf in een spiegel, en er kwam een lichtheid over me heen. Ik voelde me erg gezegend met mijn vier kinderen en ik wilde iets terugdoen voor de maatschappij, door bij te dragen aan kwalitatief goed ontworpen babyverzorgingsproducten.”

 

Ze dacht aan waar ze het meest bekend mee was. “Het moest borstvoeding geven zijn – ik had het toen inmiddels al zeven jaar gedaan!” Yvon: “Het starten van een merk vanaf nul, was alsof ik zwanger was van mijn vijfde kind!” Ze nam een gedurfde beslissing, tegen alle verwachtingen in, om haar dromen en visie op de perfecte fles uit te voeren. “Ik hoopte een besef te creëren dat borstvoeding niet verkeerd moet worden opgevat als 24/7 vastleggen. Niet alle moeders, vooral werkende moeders, hebben die luxe, hoewel ze dat heel graag zouden willen. Ze moeten zich niet schuldig voelen omdat ze hun baby’s door een fles moeten voeden.”

 

Ze ging op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:
1. Hoe kunnen we een fles produceren die het borstvoedingsproces kan ondersteunen en tevens verbeteren? Onze asymmetrische ultrazachte druppelende speen is speciaal ontworpen om tepelverwarring te voorkomen, om zo fles- en borstvoeding gemakkelijk te kunnen combineren.
2. Kunnen we het veiligste plastic op de markt vinden? PPSU is het veiligste materiaal wat vrij is van microplastics (bron: Onderzoek prof. Martin Eckardt et. al,  Universiteit Dresden 2018)
3. Hoe kunnen we iets produceren dat milieuvriendelijk is? PPSU kan eenvoudig worden gerecycled. Daarnaast is ons concept: Hegen groeit mee met je kind. Doordat de Hegen producten multifunctioneel zijn hoef je minder producten aan te schaffen, wat resulteert in minder plastic waste.
4. Zorgen voor de gezondheid van baby’s: hoe kunnen onze flessen baby’s écht helpen? Zie onderstaand “Goede doelen en toekomstperspectieven”

 

Goede doelen en toekomstperspectieven

Naast het doel om van Hegen een succesvol internationaal babymerk te maken, is Hegen tevens betrokken bij gemeenschapsprojecten. Yvon: “Vanaf 2018 heeft Hegen jaarlijks tot 10.000 sets van borstkolven en moedermelk-opslagcontainers gesponsord, in een samenwerking met Thomson Medical Center, om moeders aan te moedigen borstvoeding te geven.” Recentelijk nog heeft Hegen tijdens de uitbraak van de corona crisis in Singapore, 100 starterkits met babyflesjes en kolfappararen weggegeven aan zwangere zorgmedewerkers. Tevens werkte Hegen in 2019 samen met het KK Dames- en Kinderziekenhuis om een exclusieve productlijn te creëren voor baby’s met gespleten gehemelte. De eerste klinische proef was een succes en resulteerde in een reeks Hegen-spenen die geschikt waren om deze baby’s te voeden. Yvon: “Uiteindelijk hopen we met deze initiatieven de verandering binnen de moeder- en babyverzorgingsindustrie op welke manier dan ook te beïnvloeden.”

 

Yvon: “Mijn reis is gevuld met vele hoogtepunten, dieptepunten en wegversperringen, maar ik ben blij dat ik de moed heb gehad om mijn idee voort te zetten, wat uiteindelijk resulteerde in het succes wat we nu ervaren met Hegen. Maar we meten ons succes niet op basis van hoeveel we verkopen. In plaats daarvan richten we ons op hoeveel ouders we kunnen helpen. Ik wil een positieve verandering teweegbrengen in het leven van ouders. Een gelukkige moeder is een gelukkig gezin.”